Curatoren aan het woord: Bas Fontein & Stephanie Tenda

Gisteren heeft De Stentor een uitgebreid artikel over ons gepubliceerd, met name over de openingstentoonstelling OPEN. Bedankt, Stentor! Ik kan me nu voorstellen dat jullie meer willen weten over wat er te zien is tijdens deze tentoonstelling en hoe deze tot stand is gekomen. Toevallig weten wij daar alles van. Samen met Bas Fontein ben ik verantwoordelijk voor de selectie van de museumstukken, de inhoud van de tentoonstelling en alles wat er nog meer mee te maken heeft. Hieronder beantwoorden we de meest prangende vragen die aan ons zijn gesteld.

Wat doet een curator? Curator is het chique woord voor tentoonstellingsmaker. De curator bepaalt het tentoonstellingsconcept, de titel, de inrichting en de selectie van de te tonen museumstukken.

Hoe was jullie aanpak bij de tentoonstelling OPEN? Het samenstellen van een tentoonstelling gaat in verschillende fasen. Eerst hebben we samen overlegd hoe de route ongeveer zou moeten lopen en welke museumstukken we willen laten zien. Het vertrekpunt zou Apeldoorn Centraal zijn en met behulp van Google Maps heb ik een route uitgestippeld. Toen we deze route liepen, schrokken we wel een beetje, want wat heeft Apeldoorn ook een lelijke en saaie kant, zeg! Maar dit was natuurlijk direct onze grote uitdaging: hoe maken we van alles wat we tegenkomen een interessant geheel? We hebben een lijst gemaakt van museumstukken en plekken en deze onder de redacteurs (wij tweeën en Myrthe) verdeeld voor research.

Bas en Stephanie bereiden de tentoonstelling voor

Al deze informatie hebben we verwerkt in een verhaal. Het is het verhaal van suppoost Kor die in het museum woont en de bezoeker een rondleiding geeft. Met dit verhaal in onze hand hebben we de route een aantal keer gelopen en telkens aanpassingen gedaan. De grootste uitdaging hierin was het karakter van Kor tot leven te wekken. Vervolgens is er een vertaalslag gemaakt naar de techniek. Bas heeft een proefopname gemaakt en Max heeft de audio in een webpagina gezet. En dit gaan we net zo lang testen tot we tevreden zijn.

Krijgen jullie het af voor 2 mei? Het is nog even flink aanpoten maar we gaan het zeker halen!

Hoe hebben jullie de selectie kunnen maken? De tour zou een introductie zijn van het museum. Dus niet alleen over de kunst, maar ook over de openbare ruimte. Dat er zoveel diversiteit tussen de zalen zit, is eigenlijk een mooie bijkomstigheid. En het is een stukje bewustwording: Apeldoorn heeft verschillende gezichten en die laten we dan ook zien. We hebben kunstwerken gekozen die wij interessant vinden en hetzelfde geldt voor de plekken en openbare gebouwen. Museumstukken die iets zeggen over het museum, over Apeldoorn en haar bewoners.

Waarom hebben jullie gekozen voor een audiotour? En bijvoorbeeld geen papieren routebeschrijving? We hebben al diverse vormen uitgeprobeerd. Zo hadden we vorig jaar bij Roots in de Woods een doe-boekje voor kinderen en wilden we een rondleiding op papier maken (met kaart en foto’s) voor volwassenen. Toen we dit gingen testen, bleek al snel dat het veel van een kijker vergt. Je moet dan telkens lezen en opkijken naar de kunst, een vermoeiend proces, waarin ook bleek dat mensen dan meer lezen dan kijken. Terwijl we nou juist net het tegenovergestelde wilden bereiken! Daarom hebben we toen rondleidingen met gidsen gedaan. De gids vertelt en de bezoeker heeft zijn handen en hoofd vrij om te kijken. Later hebben we bij veldonderzoek ontdekt dat je met een audiotour nog meer vrijheid hebt. Zowel voor de maker als de kijker. Met een audiotour kan de beleving van een museumbezoek nog meer worden versterkt.

Wat vinden jullie leuk aan het samenstellen van een tentoonstelling? We gedragen ons als museum, maar we hebben niet de verantwoordelijkheden zoals een echt museum. Dat geeft ontzettend veel vrijheid. Het leuke is dat wij veel vanachter onze laptop bedenken en dit vervolgens testen in de praktijk. We begonnen met helemaal niets en binnenkort hebben we echt een eindproduct. We hebben dan een museum met een tentoonstelling en een rondleiding. Het leuke om hieraan te werken, is dat we Apeldoorn herontdekken. We bekijken Apeldoorn met andere ogen en zien veel meer dan voordat we hiermee begonnen. En we weten zeker dat onze bezoekers een soortgelijke ervaring zullen hebben.

Wat wordt jullie volgende tentoonstelling? We zijn al met verschillende partijen in gesprek, maar er staat nog niets vast. Eerst maar eens de opening en kijken wat de reacties zijn. We kunnen niet wachten!