IJzeren Pylonen Apeldoorn en andere vergeten dranken

Deze zomer organiseren we een kunstroute met vergeten dranken. Ook wordt dan een bier geïntroduceerd dat speciaal voor ons museum is gebrouwen.

Onze museumgids leidt bezoekers in de binnenstad van Apeldoorn langs verschillende kunstwerken en laat bij een aantal een toepasselijk vergeten drank proeven. Bijvoorbeeld een moutwijn bij de buste van Luitenant-Admiraal Van Kinsbergen. Uiteraard geeft onze gids hier tekst en uitleg bij. Het speciaal voor het museum gebrouwen bier is gebaseerd op een verdwenen kunstwerk, namelijk de Apeldoornse Pylonen. Na afloop van de rondleiding kan men dit bier nuttigen en per fles aanschaffen.

Opening_publiek
Opening_detlev

Op de foto staan van links naar rechts: Bas Fontein (Museumdirecteur), Martijn de Frankrijker (Multi Museumgids) en Ton Fisser (Bierbrouwer).

Het bier is een IPA, dat ook staat voor IJzeren Pylonen Apeldoorn. De tekst op het etiket luidt: In 1983 werd door de bewoners van Apeldoorn het kunstwerk van Evert Strobos aan de Laan van Zevenhuizen uit de grond getrokken. Het waren roestige metalen platen die men lelijk vond, veel geld hadden gekost, terwijl het buurthuis door bezuinigingen dicht moest. Ton Fisser van Stadsbierbrouwerij Apeldoorn brouwde voor dit uit Apeldoorn verdwenen kunstwerk een IPA, waarbij het onbegrip van het volk tot uitdrukking komt met gagel, peper en citrus hop: een stevige smaak waar niet aan valt te tornen.’

De rondleidingen starten bij de opening van de zomerexpositie in ACEC in Apeldoorn op zaterdag 8 juli vanaf 16:30.